loading...
وبلاگ قرانی هنرستان شهید قاضی
محمد رضا جدی بازدید : 14 سه شنبه 1392/01/20 نظرات (0)

                                                                         

  

حضرت آيت الله العظمی سيد روح الله خمينی (ره)

 

نشانی : www.imam-khomeini.com

 

 

 

حضرت آيت الله العظمی سید علی خامنه ای

 

نشانی : www.wilayah.ir

 

 

 

حضرت آيت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی

 

نشانی : www.lankarani.net

 

 

 

حضرت آيت الله العظمی شيخ محمد تقی بهجت فومنی

 

نشانی : www.aviny.com/Ahkam/ResalehBahjat

 

 

 

حضرت آيت الله العظمی ميرزا جواد تبريزی

 

نشانی : www.tabrizi.org

 

 

 

حضرت آيت الله العظمی ناصر مکارم شيرازی

 

نشانی : www.makaremshirazi.org

 

 

 

حضرت آيت الله العظمی سيد  علی سيستانی

 

نشانی : www.sistani.org

 

 

 

حضرت آيت الله العظمی  شيخ حسين نوری همدانی

 

نشانی : www.noorihamedani.com

 

 

 

حضرت آيت الله العظمی شيخ لطف الله صافی گلپايگانی

 

نشانی : www.saafi.net

 

 

 

حضرت آيت الله العظمی سيد محمد سعيد حکيم

 

نشانی : www.alhakeem.com

 

 

حضرت آيت الله العظمی عبد الکريم موسوی اردبيلی

 

نشانی : www.ardebili.com

 

 

 

حضرت آيت الله العظمی سيد محمد شاهرودی

 

نشانی : www.shahroudi.org

 

 

 

حضرت آيت الله العظمی ميرزا جواد غروی علياری

 

نشانی : www.gharavi-aliari.com

محمد رضا جدی بازدید : 8 سه شنبه 1392/01/20 نظرات (0)

نام كتاب : آزادى در فقه و حدود آن

نويسنده :قدردان قراملكى , محمد حسن

تهيه : مركز مطالعات و تحقيقات اسلامى

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

تاريخ نشر : 1382

محل نشر : قم

قطع : شوميز - رقعي

خلاصه : آيين مقدس اسلام كه داعيهء وحدت انگارى دين با سياست و حكومت دارد, اين انتظار از فقه آن مى رود كه به تبيين و تقرير دقيق مسائل سياسى و اجتماعى و از جمله مقوله آزادى بپردازد. اين كتاب براى نخستين بار مقوله آزادى را در عرصه هاى فردى , اجتماعى و سياسى با اتكا به مبانى فقهى و مقايسه آن با فلسفه سياسى و حقوق , مورد تحليل و تقرير قرار مى دهد.

 

 

نام كتاب : آشنايى با حقوق جزا و جرم‏شناسى

نويسنده :رحيمى نژاد، اسماعيل

تهيه : مركز مطالعات و تحقيقات اسلامى

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

تاريخ نشر : 1380

محل نشر : قم

قطع : شوميز - رقعي

تعداد صفحه: 248 ص

خلاصه : آشنايى با نظام حقوقى هر كشور و سيستم‏هاى حقوقى ديگر از دو جهت ضرورى به نظر مى‏رسد: از لحاظ نظرى، براى انجام تحقيقات علمى و فراگير و از لحاظ عملى، براى پاسخ گويى به مسائل مختلفى كه از جنبه‏هاى اجتماعى، فرهنگى، اقتصادى و ... در داخل كشور و يا در جامعه بين المللى مطرح مى‏شود.

«آشنايى با حقوق جزا و جرم‏شناسى» در جهت وسعت بخشيدن به دامنه تحقيقات و پاسخ گويى به مشكلات عملى و نظرى و هم‏چنين ايجاد انگيزه براى پژوهش گرانى كه خواهان مطالعه و تحقيق در مسائل حقوقى هستند به نگارش درآمده است. «حقوق جزاى عمومى»، «حقوق جزاى اختصاصى»، «آيين دادرسى كيفرى» و «جرم‏شناسى» عناوين كتاب مى‏باشد.

 

نام كتاب : آشنايى با نماز

نويسنده : محسن قرائتى

ناشر: سازمان تبليغات اسلامى

تاريخ نشر : 1369

محل نشر : تهران

قطع : شوميز - رقعي

نوبت چاپ : دوم

تعداد جلد : 1

خلاصه : كتاب حاضر راجع به اصل نماز و اهميت آن ، فوائد و آثارش بحث مى كند ، مولف بطور فشرده گوشه هائى از اسرار و مفاهيم ودرس هاى نهفته در نماز را بررسى مى نمايد مثل مقدمات نماز ، اذان ، براى رسيدن به اخلاص چه بايد كرد؟ حضور قلب چگونه بوجود مى آيد ، تعقيبات چيست ، نماز جمعه و جماعات و ...

 

نام كتاب : آفتاب فقاهت

نويسنده : افتخارزاده محمود

ناشر: نشر روح

محل نشر : قم

نوبت چاپ : اول

شماره جلد: 1

خلاصه : نويسنده كتاب در بخش اول سعى كرده با قلم شيوا زندگى درس آموز اسوه تقوى و دانش ( شيخ انصارى ) را از دوران كودكى تا زمان وفات ترسيم كند و پاره اى از تلاشهاى او را در تحصيل و تعليم وتربيت شاگردان تبيين سازد

 

نام كتاب : آموزش احكام سطح متوسط ويژه پسران

نويسنده : فلاح زاده محمدحسين

ناشر: الهادى

تاريخ نشر : 1372

محل نشر : قم

نوبت چاپ : اول

تعداد جلد : 1

خلاصه : مولف كتاب حاضر بخشى از احكام توضيح المسائل مورد نياز جوانان كشور را به سبكى نو وتازه و با قلمى روان و رسا همراه با درس بندى وخلاصه درس و پرسش تنظيم و تدوين كرده است . سبك كار مولف بدينصورت بوده است ابتدا فتواى حضرت امام را آورده ، در ضمن نظرات سه تن از مراجع ديگر ( حضرت آيه الله اراكى ،گلپايگانى ، خوئى ) را ضميمه نموده است تا مقلدين راحت تر بتوانند از نظرهاى مراجع ديگر نيز آشنا شوند

 

نام كتاب : اجتهاد در عصر ائمه معصومين(ع)

نويسنده :جواهرى, محمد رضا

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

تاريخ نشر : 1381

نوبت چاپ : اول

قطع: شوميز - وزيري

تعداد صفحه: 362 ص

خلاصه :

اجتهاد و استنباط احكام شرعى, قلّه بلندى است كه جز سختكوشان زيرك و فرزانه بدان دست نيابند. اجتهاد, از ويژگى هاى مذهب شيعه است و فقيه با آن مى تواند به مسائل نو و مستحدث پاسخ گويد و پويايى و بالندگى فقه شيعى, مرهون همين خصيصه است.

مؤلف محترم, با تلاشى درخور ستايش, معانى لغوى و اصطلاحى اجتهاد را به دست داده و اجتهاد صحيح را تعريف كرده است. آن گاه ضرورت اجتهاد براساس قرآن و سنّت و شواهد وجود اجتهاد در عصر رسالت و امامان معصوم(ع) و اسناد پيشگامى ياران آنان در تدوين علم اصول, بيان شده است.

 

نام كتاب : ازدواج با بيگانگان

نويسنده :ابراهيمى، محمد

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

تاريخ نشر : 1382

نوبت چاپ : دوم

قطع : شوميز - وزيري

تعداد صفحه: 224 ص

خلاصه : بردبارى مذهبى و همزيستى مسالمت آميز ملت‏ها و تعاون بين المللى آنان از آرزوهاى ديرين بشر و از انگيزه‏هاى مهم،بلكه مهم‏ترين فلسفه تدوين حقوق بشر است.

تنها كتاب آسمانيى كه اين همزيستى مسالمت آميز را تا منتهاى تصور مطرح ساخته و به آن تأكيد نموده قرآن كريم است كه از آغاز تا انجام آن، به تصريحات فراوانى بر اين معنا بر مى‏خوريم، به ويژه در آخرين آيات نازل شده (در سوره مائده) ازدواج با پيروان اديان توحيدى را مجاز اعلام كرده است و اين ويژگى، كه يكى از مهم‏ترين خاصه‏هاى اين دين مبارك است، شمارى از دانشمندان، مانند ژان ژاك روسو، ولتر، لوتر، مارسل پوازار و اخيرا روژه گارودى را شيفته اسلام ساخته است.

اين اثر ضمن بيان گوشه‏اى از اين بردبارى دينى، بين اسلام و ديگر اديان الهى مقايسه كرده است.

 

نام كتاب : احكام ازدواج (طبق فتواى امام خمينى ره )

نويسنده : عبدالرحيم موگهى

ناشر: انتشارات شفق

تاريخ نشر : 1370

محل نشر : قم

نوبت چاپ : اول

تعداد جلد : 1

خلاصه : كتاب حاضر راجع به احكام ازدواج همراه با فتوى حضرت امام بحث مى كند : 1 - تعريف احكام ، حدود احكام ، انواع و شرايط احكام ذكر شده است . 2 - مسائل تقليد ، اهميت ازدواج ، هدف و فوائد ازدواج ، مقدمات ازدواج ، مراسم ازدواج و شرايط ازدواج بيان شده است . 3 - وظايف و حقوق زن و شوهر و امور زناشوئى و مباحث متفرقه زناشوئى پرداخته شده است . نكته مثبت : محور بحث فتواهاى حضرت امام بوده و سئوالات جديد مطرح شده است

 

نام كتاب : احكام بانوان

نويسنده : وحيدى محمد

ناشر: مدرسه رضويه

تاريخ نشر : 1363

محل نشر : قم

نوبت چاپ : اول

تعداد جلد : 1

خلاصه :

آشنايى با احكام دين بر هر مسلمان لازم است. احكام دين مجموعه‏اى از مسائل است كه در سايه عمل بدانها، انسان به مقام عبوديت و بندگى دست مى‏يابد

مولف در اين جزوه مطالبى را در رابطه با احكام بانوان با استفاده از كتب فقهى و توضيح المسائل ، طبق فتواى حضرت امام خمينى نوشته است ، كه ابتدا بحثى فقهى پيرامون پوشش ، و مقدار پوشش و از چه كسى بايد پوشش داشت را براى بانوان توضيح ميدهد، و در بحثى ديگر مطالب لازم و مسائل مبتلا به بانون را در رابطه با حيض بيان مى كند و احكام حائض ، و چه چيزهائى بر حائض حرام وچه چيزهاى مستحب و چه چيزهاى مكروه است و بعد از آن مسئله نفاس و احكام نفساء را بيان مى كند ، و بدنبال آن پيرامون استحاضه بحث مى كند و با مشخص كردن هر يك از اقسام استحاضه مسائل مربوطه به او را بيان مى كند . و در بحث ديگر بحثى در رابطه با جنابت دارم و علل جنابت را بيان مى كند و احكام جنب را بحث مى نمايد. و در پايان نحوه غسل كردن و مسائلى را در اين رابطه بيان مى كند و در خاتمه كتاب پرسشها و پاسخهائى را در رابطه با مسائل بانوان مطرح مى كند وجواب هر يك را ميدهد نظريه : بعضى از مسائل كتاب را با كتب فقهى امام مقايسه كردم ، فتواى حضرت امام بوده و از اين جهت ايرادى ندارد ولو اينكه در نقل مسئله از مجمع المسائل آيه الله گلپايگانى نقل نموده ولى نظر حضرت امام همين است و يا اينكه مسئله ائى را از عروه الوثقى مرحوم سيد كاظم طباطبائى يزدى نقل كرده ولى حاشيه حضرت امام است

 

نام كتاب : احكام بانوان ومادران (طبق فتواى امام ره )

نويسنده : عبدالرحيم موگهى

ناشر: انتشارات شفق

محل نشر : قم

نوبت چاپ : اول

تعداد جلد : 1

خلاصه : كتاب فوق در هشت فصل زير تنظيم شده : فصل اول و دوم اهميت احكام ، شرايط عامه احكام و مسئله تقليد را مطرح كرده است . فصل سوم و چهارم - احكام غسل و اقسام آن توضيح داده است . فصل پنجم : احكام حيض و مسايل مربوط به آن مى باشد فصل ششم - احكام نفاس را بيان كرده و در فصل هفتم احكام نماز ، روزه ، خمس و زكات مطرح شده فصل آخر ، احكام خانوادگى ، اجتماعى ، هنرى ، مسئله حجاب ، زينت ، نگاه طرح شده است .

 

نام كتاب : احكام پزشكان و مشاغل مربوط به پزشكى‏

نويسنده : حجت، هادى - طلعتى، محمدهادى

تهيه: انجمن علمى فرهنگى كتابخانه ملى كرمان

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

نوبت چاپ : چاپ سوم،

تاريخ نشر : 1379

محل نشر : قم

قطع: وزيرى، شوميز،

تعداد صفحات : 160ص

خلاصه : اسلام هم به جسم توجه كرده است و هم به روح، و لذا مى‏بينيم در روايات اسلامى آمده است كه علم بر دو نوع است: علم ابدان و علم اديان. و از طرفى چون اسلام، دينى است كه به همه جنبه‏هاى حيات آدمى توجه كرده است، لذا در زمينه امور جسمانى نيز - بالطبع - برنامه دارد و راه حل ارائه مى‏دهد.

در كتاب حاضر، به مسائلى از اين دست پرداخته شده است: احكام مشترك پزشكان (معاينه و معالجه، حق ويزيت، تماس با جسد) احكام برخى از تخصص‏هاى پزشكى (جراحى، زنان و زايمان و تنظيم خانواده، پزشكى قانونى، دندان و دندان پزشكى) احكام برخى از اندام‏هاى بدن، احكام مشاغل مربوط به پزشكى و ضميمه (متن كامل استفتاآت).

اميد است پزشكان دلسوز و محترم از اين كتاب ارزنده بهره گيرند و راه خويش را روشن‏تر و مطمئن‏تر طى كنند.

اين اثر، كتاب برگزيده سال 1375 استان كرمان مى‏باشد.

 

نام كتاب : احكام تقليد و اجتهاد

نويسنده : موگهى، عبدالرحيم

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

نوبت چاپ : چاپ سوم،

تاريخ نشر : 1376

محل نشر : قم

قطع: وزيرى، شوميز،

تعداد صفحات : 160ص

خلاصه : كتاب احكام تقليد و اجتهاد در دو بخش سامان يافته است: احكام تقليد و احكام اجتهاد. بخش نخست مشتمل است بر مباحث: تعريف تقليد و ضرورت آن، اقسام تقليد و تعبد در آن، شرايط تقليد، راه‏هاى شناخت مجتهد و به دست آوردن فتواى او قلمرو محدوده تقليد و تغيير مرجع تقليد. و بخش دوم شامل مباحث: تعريف اجتهاد و ضرورت آن، تاريخچه اجتهاد، منابع اجتهاد و استنباط احكام اقسام اجتهاد و شرايط آن، اقسام نظريات مجتهد و وظايف مرجع تقليد و ولى فقيه، علت اختلاف فتوا و نظريات مجتهدان و عامل زمان و مكان در اجتهاد است.

يكى از مزاياى كتاب اين است كه به دلايل تقليد و اجتهاد اشاره كرده است، و اين به بسيارى از شبهات پاسخ مى‏گويد.

 

نام كتاب : احكام جوانان

نويسنده : اكبرى -محمود

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

تاريخ نشر : 1375

محل نشر : قم

نوبت چاپ : اول

تعداد جلد : 1

 

خلاصه : كتاب حاضر شيوه تدريس احكام اسلامى را سبكى نو و جديد در سه فصل تنظيم و برشته تحرير در آورده است كه براى مربيان اين رشته بسيار مى تواند مفيد فايده باشد . درباره جامعيت فقه شيعه ، اهميت يادگيرى آن ، ابعاد مختلف فقه ، فقه در دوران ائمه معصومين (ع ) در دوران فقهاى شيعه ، فرق بين ولايت و مرجعيت ، فلسفه اصول احكام ، واجبات و محرمات را بطور فشرده توضيح داده است . نكات با ارزش و قابل توجهى راجع به نحوه و روش تدريس احكام اسلامى را بيان كرده است . سپس مجموعه اى از روشهاى آموزش احكام را بصورت فهرست وار توضيح داده است . در آخر سئوالاتى راجع به مسايل هنرى ، لطيفه اى ، معمايى از ائمه معصومين (ع )، اشعارى و ... را آورده است .

 

نام كتاب : احكام خانواده (احكام متأهلين)

نويسنده : موگهى، عبدالرحيم

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

تاريخ نشر : 1383، وزيرى، شوميز

نوبت چاپ : چاپ بيست وچهارم

قطع: وزيرى، شوميز،

تعداد صفحات : 184ص

خلاصه : هر سالكى را آشنايى با تكاليف الهى لازم است. اين طريق را جز به هدايت هاديان راستين و عمل نمودن به دستورها و فرمان‏هاى الهى و پرهيز از نواهى و منكرات نمى‏توان پيمود، گام نهادن در طاعت از رسالت است و جام گرفتن از كوثر ولايت. براى حق جويان و حقيقت پويانى كه گوهر تكليف را در صدف وجود خويش پذيرا گشته‏اند خواستار تحقق حاكميت الله و حكومت بقية الله مى‏باشند، شايسته است در راه شناخت احكام و ايمان و عمل به آن گام بردارند. در اين راستا بوستان كتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم) آثارى از احكام شريعت را به حق جويان تقديم مى‏نمايد.

احكام خانواده مجموعه‏اى است براى خانواده‏هاى مسلمان، هم‏چنين مربيان و معلمان مراكز آموزش و اساتيد درس احكام كه مى‏توانند از اين مجموعه بهره‏مند گردند.

 

نام كتاب : احكام روابط زن ومرد ومسائل اجتماعى آنان

نويسنده : سيد مسعود معصومى

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

تاريخ نشر : 1372

محل نشر : قم

نوبت چاپ : چاپ اول

قطع: وزيرى، شوميز،

تعداد جلد : 1

خلاصه : اين نوشته احكام شرعى روابط زنان و مردان را بر اساس فتواى حضرات آيات ، حضرت امام ( قدس سره ) و حضرت آيه الله العظمى گلپايگانى و اراكى ، تبيين مى كند. اين نوشته به منظور تحقيق و بررسى يكى از ابحاث مهم فقه جعفرى تدوين يافته و بسيارى از احكام دقيق اسلام را كه تا به حال براى بسيارى از مردم مجهول بوده روشن مى كند . با خواندن اين كتاب مسلمانان مى توانند وظايف خود را در مواردى چون نگاه به نامحرم ، پوشش اسلامى ، حكم فيلم و عكس و ويدئو ... احكام ازدواج و عروسى ، صحبت كردن با نامحرم ، لباسهاى حرام ، چادر و جوراب و لباس شهرت و... مى شناسند . نويسنده سعى كرده درباره اين موضوع نظريات مراجع را با استفتاء وبرداشت از رساله ها و تحرير الوسيله و حاشيه عروه مطرح كند ودر پاره اى موارد ، توضيحات لازرم را ارائه دهد . اين نوشته با مقدمه اى مفيد درباره ارزيابى فقه و به خصوص احكام روابط زن و مرد در شرايط تهاجم فرهنگى غرب ، شروع شده و سپس طى چهار فصل ، موضوعهاى گوناگون را مورد بررسى قرار داده است . نكات مثبت : مسائل مورد نياز و ضرورى دارد ، با قلم شيوا و شيرين نوشته شده و براى همگان مفيد است .

 

نام كتاب : احكام ماوكودكان

تهيه كننده : خانه كودك

ناشر: موسسه چاپ الهادي

تاريخ نشر : 1376

محل نشر : قم

نوبت چاپ : اول

قطع : وزيري

تعداد جلد : 1

خلاصه : كتاب حاضر تحقيقى است فقهى پيرامون احكام حقوقى كودك با استفاده از رساله هاى فقهى و نظريات مراجع شيعه ، جمع آورى و تدوين گرديده است . بيشتر منابع فقهى كه مولف از آنها استفاده نموده عبارتند از : تحرير الوسيله و استفتاءات امام خمينى (ره ) ، توضيح المسائل و منهاج الصالحين آيه الله الخوئى (ره ) توضيح المسائل و مجمع المسائل آيه الله گلپايگانى ، عروه الوثقى و ...

 

نام كتاب : ادوار اجتهاد

نويسنده : محمدابراهيم جناتى

ناشر: موسسه كيهان

تاريخ نشر : 1372

محل نشر : تهران

نوبت چاپ : اول

تعداد جلد : 1

خلاصه : كتاب ادوار اجتهاد توسط يكى از علماء معاصر تاليف شده است و ابتدا بصورت مقالات در روزنامه اى كثير الانتشار چاپ و منتشر شده است . نويسنده سعى دارد ادوار متحول اجتهاد در شيعه را تنظيم و بازگو نمايد . و اين جهت از منظر تاريخى ابتكارى است نويسنده معتقد است در دوران ائمه خيلى نياز به اجتهاد تفصيلى نبوده است زيرا شيعه ها مى توانستند مستقيما به ائمه معصومين رجوع نموده و احكام دين را بياموزند و اخذ نمايند . از دوران غيبت صغرى امام زمان بتدريج مبانى اجتهاد بشكل گرفت و قواعد اصولى و عناصر مشترك اجتهاد تدوين گشت شيخ بزرگوار طوسى اولين شخصيت شيعى است كه بصورت تفصيلى قواعد فوق را در عرصه تبيين احكام دين بكار گرفت و با اين اقدام شيخ فرزانه اجتهاد شيعه در جهت رشد و بارورى قرار گرفت بعد از شيخ طوسى چهره هاى نيرومندفقهى شيعه ظهور كردند كه اولا در برابر اخباريها بشدت مقاومت كردند و جبهه اخباريها را متلاشى كردند وثانيا به اجتهاد عمق بخشيدند . چهره هايى از قبيل وحيد بهبهانى بحر العلوم ، مهدى و احمد نراقى ، صاحب جواهر و غيره ظهور كردند در همين باب نويسنده جريان اخباريگرى را مطرح بتفصيل پيرامون آن صحبت كرده است . شيخ اعظم انصارى يك نقطه شروع جديدى است كه در دامن او طيف جديد ازعلماء بزرگ شيعه را ترتيب شده اند و به اجتهاد شيعه ژرفى وعميق بيشترى بخشيده اند . و بعد از شيخ چهره هاى نيرومندى از قبيل ميرزاى شيرازى ، آخوند خراسانى ، حائرى يزدى ، اصفهانى ، نائينى ، و عراقى آقا ضياء الدين در عالم تشيع ظهور كردند دوره معاصر اجتهاد از حضرت امام ( رضا) شروع گرديده است كه آخرين مرحله تكاملى اجتهاد از شروع تا حال مى باشد باعتقاد نويسنده على رغم اينكه حضرت امام بر مشى سنتى فقه و مبانى فقهى سلف معتقد است لكن معتقد است فقه مى بايست خود را با شرائط جديد منطبق نموده و در قبال تحولات جهانى و متغير اجتماعى واكنش مناسب نشان دهد و پاسخ مناسب به مسائل مستحدثه بدهد و دامنه عمل و عرصه حضور خود را توسعه دهد و امام به اين اجتهاد اعتقاد دارد و احتمالا در آينده اين مبنى حضرت امام توسعه يابد و رشد و ژرفا پيدا كند . درمجموع نويسنده اجتهاد را به چند دوره تقسيم و جريان متحول را بازگو مى كند . لكن در ضمن به اجتهاد اهل سنت و نظرات آنها نيز در خلال مباحث پرداخته است .كتاب از جهت موضوع ابتكارى است و در بردارنده سلسله بحثهايى است مفيد اگرچه مى بايست اين ابتكار بتدريج توسط محققين ديگر كامل گردد و عمق پيدا كند در مجموع كتاب را مفيد يافتم بخصوص براى طلاب جوان و حوزه مفيدتر است . نكات مثبت : اولا: كسى كتاب را نوشته است كه آشنائى بمبانى فقه وحوزه مى باشد و اين يك نقطه قوت مى باشد كه به خواننده اطمينان مى دهد ثانيا: تنظيم ادوار فقه واجتهاد يك ابتكار جديد است كه ديگران اين كار را نكرده اند و اين جهت قوت ديگرى است از كتاب

 

نام كتاب : ادوار فقه اسلامى در الميزان

نويسنده : ربيعى

ناشر: نور فاطمه

تاريخ نشر : 1363

محل نشر : تهران

نوبت چاپ : اول

تعداد جلد : 1

خلاصه : كتاب حاضر پيرامون چند موضوع فقهى است عبارتند از : 1 - طهارت 2 - وضوء 3 - تيم 4 - نماز 5 - نماز جمعه 6 - نماز سفر 7 - نماز خوف 8 - قبله 9 - زكوه 10 - انفاق 11 - خمس

 

نام كتاب : اذن و آثار حقوقى آن

نويسنده :فصيحى زاده، عليرضا

تهيه كننده : مركز مطالعات و تحقيقات اسلامى

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

تاريخ نشر : 1380

نوبت چاپ : دوم

قطع : شوميز - وزيري

تعداد صفحه: 240 ص

خلاصه : نظر اجمالى به قانون مدنى و ابواب مختلف فقه اماميه، اين حقيقت را آشكار مى‏سازد كه اذن در روابط حقوقى و اجتماعى افراد نقش بسزايى دارد.

در حقوق اموال و حقوق قراردادها و بحث از عقود معين و در الزامات خارج از قرارداد، نقش و تأثير اذن مورد توجه قرار گرفته است.

در حقوق خانواده نيز نقش و اهميت اذن به وضوح در جاى جاى مواد قانونى و ابواب فقه ديده مى‏شود. اهميت اذن، در عرف و تنظيم روابط اجتماعى نيز بر كسى پوشيده نيست.

موارد بالا و نمونه‏هاى فراوان ديگرى كه هريك با حيات اجتماعى و حقوقى افراد گره خورده است، اهميت نقش و تأثير اذن را در عرف و زندگى اجتماعى نشان مى‏دهد.

اين اثر به عنوان كتاب سال 1377 حوزه علميه و كتاب سال 1377 دانشجويى معرفى شده است.

 

نام كتاب : ارث در اسلام مطابق فتوى امام خمينى

نويسنده : گنجوى محمدتقى

مترجم : على فاضل -عبدالحسين انصارى

ناشر: نشرآثاراسلامى

تاريخ نشر : 1405

محل نشر : قم

تعداد جلد : 1

خلاصه : كتاب حاضر پژوهشى است پيرامون يكى از ابواب مهم فقه اسلامى ( ارث ) كه توسط آيه الله گنجوى تنظيم شده است شيخ الشريعه اصفهانى ( استاد حضرت آيت الله بروجردى و آيت الله آقا بزرگ تهرانى صاحب كتاب الذريعه ) درباره اين كتاب نوشته است ، ((انصافا تا به حال احدى از علما مسائل ارث را به اين صورت واضح و روشن و محرر كه به فهم هر كس نزديك باشد ننوشته ))

 

نام كتاب : ازدواج حقوق ووظايف متقابل زوجين

نويسنده : پزنده زهرا

ناشر: سازمان تبليغات اسلامى

تاريخ نشر : 1370

محل نشر : تهران

نوبت چاپ : اول

تعداد جلد : 1

خلاصه : كتاب حاضر كه به نمايشگاه تشخص و منزلت مقام زن ارائه شده ، فشرده اى است ازقوانين فقهى و حقوقى ازدواج كه با ارجاعات فراوان به منابع فقهى و حديثى جديد و قديم و با نيم نگاهى به قوانين حقوق مدنى تاليف گشته در ضمن گاه گاه از آيات و روايات مربوطه هم در مباحث كتاب نقل شده است

 

نام كتاب : ازدواج و طلاق

نويسنده : فيض كاشانى (ره )و محمد غزالى

مترجم : سيد مهدى شمس الدين

ناشر: قيام

تاريخ نشر : 1370

محل نشر : قم

نوبت چاپ : اول

تعداد جلد : 1

خلاصه : كتاب فوق در چهار فصل تنظيم شده است . فصل اول فوائد و آفات ازدواج با تكيه بر آيات و روايات مطرح شده است فصل دوم : با توجه به متون فقهى شرايط ازدواج ، مستحبات ازدواج ، شرايط زوجه را بيان كرده است فصل سوم : آداب معاشرت بعد از عقد ، وظايف شوهر ، وليمه ، مزاجها و برخوردها مطرح گرديده است

 

نام كتاب : اسرار حج و فلسفه مناسك آن

نويسنده : عباسعلى عميد زنجانى

ناشر: وزارت ارشاد اسلامى

تاريخ نشر : 1363

محل نشر : تهران

نوبت چاپ : اول

تعداد جلد : 1

خلاصه : رسالت عظيم جهانى شدن اسلام وظيفه اى است براى همه مسلمانان سئوال اين است كه با چه قدرتى بايد بانجام اين وظيفه بزرگ قيام و اقدام نمود. بيشك نيروى فردى براى اين وظيفه بزرگ كافى نيست بلكه بايد از نيرو و حركتهاى جمعى و گروهى استفاده نمود. در ميان مراسم عبادى و سياسى اسلام حج ازكانون قدرت زا و اهرم اين نيرو مى باشد و با انجام صحيح حج آنگونه كه اسلام گفت و پيامبر عمل نمود مى توانند به اين نيروى عظيم توسل يابند اگر امروزه اين نيروى عظيم از حج پديد نمى آيد بخاطر اينكه نحوه عمل كرد عوض شد نه بخاطر عدم توانايى برنامه تشريعى اسلام و حج است

-

 

نام كتاب : اسلام و حقوق بين الملل عمومى

نويسنده : ابراهيمى محمد‌‌ ؛ حسينى

ناشر: مهر

تاريخ نشر : 1372

محل نشر : قم

نوبت چاپ : اول

تعداد جلد : 1

خلاصه : كتاب فوق با همكارى جمعى از نويسندگان حوزه و دانشگاه با نظارت آيه الله مكارم شيرازى تنظيم شد ادامه دو جلد كتاب ( درآمدى بر حقوق اسلام مى باشد.) اين كتاب حقوق بين الملل را ارائه مى دهد . كتاب حاضر در يازده فصل تنظيم و مباحث ذيل را همراه با صاحبنظران آن بحث مى كند .

1 - تعريف حقوق بين الملل و آغاز پيدايش آن در كشورهاى مختلف جهان .

2 - مبانى حقوق بين الملل همراه با اهداف آن و ضرورت اينگونه مباحث . 3 - مبانى مشروعيت و حقوق اساسى دول در روابط بين الملل و اختلاف نظر دانشمندان

 

نام كتاب : اسلام و دفاع اجتماعى

نويسنده :ابهرى، محمد على

تهيه كننده : مركز مطالعات و تحقيقات اسلامى

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

تاريخ نشر : 1376

قطع : شوميز - وزيري

تعداد صفحه: 432 ص

خلاصه : پيدايى مكاتب جديد و تحول شگفت انگيز صنعت و علم در جهان، مسائل و سؤال‏هايى را موجب شده است كه بار مسؤوليت فقها و عالمان دين‏پژوه را دو چندان كرده است. از اين رو، فقها و بزرگان دين بايد در زمينه‏هاى گوناگون به تحقيق و تفحص بپردازند تا توان پاسخ گويى به مسائل نو پيدا را كسب كنند. يكى از اين مسائل، مباحث مهم حقوق اسلامى است. «اسلام و دفاع اجتماعى» عنوان اثرى است كه در صدد تطبيق احكام اسلامى با مكاتب جديد حقوق جزا در مورد بزه كارى است.

 

نام كتاب : اصطلاح‏نامه اصول فقه

نويسنده :گروهي ازنويسندگان

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

تاريخ نشر : 1378

نوبت چاپ : اول

قطع : شوميز - رحلي

تعداد صفحه: 404 ص

خلاصه :

آشنايى با اصطلاحات هر حوزه معرفتى، جزئى از توانايى زبانى و كلامى هر متخصص است كه بدون آن نمى‏تواند احاطه كاملى به زبان معيار آن حوزه علمى داشته باشد.

اصطلاح نامه، مجموعه اصطلاحات گزيده شده و نظام يافته‏اى است كه بين آنها روابط مبنايى و رده‏اى يا سلسله مراتبى بر قرار است و توانايى آن را دارد كه موضوع آن رشته را با تمام جنبه‏هاى اصلى، فرعى و وابسته به شكلى نظام يافته و به قصد ذخيره و بازيابى اطلاعات و مدارك و مقاصد جنبى ديگر عرضه كند.

اصطلاح‏نامه اصول فقه در سه بخش: نمايش الفبايى، نمايش نظام يافته، نمايش سلسله مراتبى به نمايه مباحث اصول فقه پرداخته است.

 

نام كتاب : اصول دين و احكام براى خانواده

نويسنده : برقعى رضا - باهنر محمد جواد

ناشر: فرهنگ اسلامى

تاريخ نشر : 1358

محل نشر : تهران

نوبت چاپ : اول

تعداد جلد : 1

خلاصه : كتاب فوق الذكر را مى توان به سه بخش عمده تقسيم كرد . بخش نخست : پيرامون اصول اعتقادى اسلام ( توحيد و ثبوت و معاد و عدل وامامت ) بحث كرده است و در مبحث امامت عصاره اى كوتاه از تاريخ زندگى ائمه معصومين عليهم السلام را بنحو موجز و مختصر و مفيد بيان نموده است . بخش دوم : درباره فروع دين نماز و روزه و زكوه و خمس و حج و امر بمعروف و نهى از منكر و جهاد و تولى و تبرى ) و مساله تقليد زنجيره را بطور فشرده مطرح كرده است . بخش سوم : پيرامون احكام ومسائل شرعيه كه غالبا مورد نياز عموم مردم مى باشد و از توضيح المسائل گلچين شده است هر چند محور مسائل و متن آنها از توضيح المسائل حضرت امام دام ظله العالى اقتباس گرديده است .

نكات مثبت : بقلم روان و سليس و شيوا و جذاب نوشته شده

براى همگان قابل فهم و تفهيم مى باشد

يك دوره معارف اسلامى و مسائل مورد ابتلا جمع آورى شده است . بصورت ساده و در عين حال استدلالى و منطقى به احكام اسلام ، مسائل سياسى ، و عدم تفكيك آن دو با يكديگر توجه شده است . تذكر : اگر آيات و احاديث مورد نظر نوشته و سپس ترجمه شد زيبائى بيشترى به كتاب مى بخشيد .

 

نام كتاب : الكل و فرآورده هاى آن در فقه اسلامى‏

نويسنده :وحدتى شبيرى، حسن

تهيه كننده : مركز مطالعات و تحقيقات اسلامى

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

تاريخ نشر : 1376

نوبت چاپ : اول

قطع : شوميز - رقعي

تعداد صفحه: 144 ص

خلاصه : الكل كه عامل مؤثر خمر را تشكيل مى‏دهد، در گذشته مصرف شايان توجهى جز نوشيدنى نداشت، ولى به تدريج نقش تخريبى آن كمتر شده و موارد استفاده فراوانى يافته است. از اين رو فقيهان را نيازمند بازشناسى اين موضوع ساخته است تا دغدغه ذهنى مكلفان را برطرف و تكليف آنان را روشن سازند. نوشتار حاضر كوششى است براى گام نهادن در اين راه و مؤلّف كوشيده است با شناخت كافى از موضوع از يك طرف و بهره‏گيرى از ابزارهاى فقهى از طرف ديگر، حساب الكل را از خمر جدا كند. بى‏گمان اين نوشته، صرفاً استدلالى بوده و براى پديد آوردن زمينه بهتر افتا به رشته تحرير در آمده و مقدمه‏اى است براى رسيدن به مبانى دقيق‏ترى در اين عرصه.

 

نام كتاب : امام در سنگر نماز

تهيه كننده : ستاد اقامه نمازاستان تهران

ناشر: موسسه تنظيم و نشر آثار امام

تاريخ نشر : 1376

محل نشر : تهران

نوبت چاپ : چهارم

تعداد جلد : 1

خلاصه : مجموعه حاضر به بررسى ديدگاهها و رفتار حضرت امام (ره ) در مورد نماز و اهميت آن پرداخته است . بخش نخست كتاب شامل خاطراتى است از شاگردان و ياران امام كه از نزديك برخورد امام (ره ) با نماز و طرز اقامه آن را مشاهده نموده اند ( نماز اول وقت ، خضوع در نماز ، ترجيح نماز بر هر كارى و ...) بخش دوم كتاب جمع آورى ديدگاهها و سخنان امام (ره ) در مورد نماز است كه از كتب و جرايد مختلف جمع آورى گرديده است اين اثر به تقاضاى ستاد اقامه نماز و با همكارى موسسه تنظيم آثار حضرت امام (ره ) جمع آورى شده است

 

نام كتاب : امر به معروف و نهى از منكر

نويسنده :آية الله نورى، حسين

مترجم : محمدى اشتهاردى، محمد

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

تاريخ نشر : 1380

نوبت چاپ : هشتم

قطع : شوميز - رقعي

تعداد صفحه: 320 ص

خلاصه : براى حفظ جامعه از فساد و انحراف، نظارت عمومى و گاه گروهى خاص لازم است، تا بر آنچه در جامعه مى‏گذرد، نظارت كنند و آن را از كژى‏ها و ناهنجارهاى رفتارى باز دارند. اين امر در اسلام با عنوان «امربه معروف و نهى از منكر» واجب شده است. كتاب حاضر، مجموعه درس‏هاى فقهى آيةالله نورى همدانى در همين باره است، كه پس از تنظيم و ترجمه - از زبان عربى - انتشار يافته است.

اين كتاب به شش مبحث ذيل مى‏پردازد: 1. امر به معروف و نهى از منكر در قرآن؛ 2. امر به معروف و نهى از منكر در روايات؛ 3. امر به معروف و نهى از منكر چيست؟؛ 4. چگونگى امر به معروف و نهى از منكر؛ 5 . شرايط امر به معروف و نهى از منكر؛ 6 . مراحل امر به معروف و نهى از منكر.

 

نام كتاب : بازشناسى احكام صادره از معصومين(ع)

نويسنده :رحمانى، محمّد

تهيه كننده : دبيرخانه خبرگان رهبري

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

تاريخ نشر : 1382

نوبت چاپ : اول

قطع : شوميز - وزيري

تعداد صفحه: 368 ص

خلاصه : اثر حاضر به بررسىِ احكامى پرداخته كه از سوى پيشوايان معصوم(ع) به عنوان حاكم صادر شده است و در چهار فصل سامان داده شده است: نخست، مفهوم حكم و تقسيمات آن، سپس ضمنِ بيانِ مناصب پيامبر اكرم و ائمه(ع) به موضوع واگذارىِ حق تشريع و قانون‏گذارى به آن بزرگواران مى‏پردازد. بخش سوم به شرح نمونه‏هايى از احكام حكومتى پيامبر(ص) و ائمه(ع) كه در زمينه‏هاى گوناگون صادر شده، اختصاص دارد. مؤلف در بخش پايانى پس از آن كه به تبيين شئون فقها و اثبات اصل ولايت‏فقيه مى‏پردازد، موضوع «منطقةالفراغ» و حق جعل احكام حكومتى براساس مصالح جامعه از سوى فقها را بررسى كرده است.

 

نام كتاب : باكاروان حج

نويسنده : محمدحسين ابراهيمى

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

تاريخ نشر : 1371

محل نشر : قم

نوبت چاپ : اول

تعداد جلد : 1

خلاصه : كتاب با كاروان حج يك سلسله تذكراتى را پيرامون سفر مكه و انجام اعمال واجب و مستحب به ترتيب اعمال مناسك مطرح نموده است

 

نام كتاب : بامجازات هاى اسلامى آشناشويم

نويسنده : فروغ تنكابنى

ناشر: نشرجهاد

تاريخ نشر : 1358

محل نشر : تهران

نوبت چاپ : اول

تعداد جلد : 1

خلاصه : در اين كتاب نويسنده در ابتدا ضمن تعريفى از جرم و مجازات به بحث پيرامون لزوم مجازات مجرمين در جوامع انسانى مى پردازد و براى سلامت و حفظ جامعه از كژى ها و نارواها مجازات مجرمين را امرى منطقى و عقلائى مى شمرد و آنگاه با توجه دادن به تناسب بين جرم وكيفر بحثى نسبتا مفصل در مورد كه حودوديات و تعزيرات در اسلام را مطرح مى كند ، بدينگونه كه ابتدا حد سرقت را عنوان مى كند وبا استناد به آيات قرآن ميزان و شرائط اجراء آن را توضيح مى دهد و بمناسبت اشاراتى به مجازات سارقين و كيفيت آن در آئين يهود و در ايران باستان و همينطور در بين اعراب زمان جاهليت دارد ، سپس بهمين منوال حد محارب ، زنا ، ، قذف ، شرب خمر را توضيح ميدهد ودر هر مورد اگر اختلافى بين فقه شيعى با فقه مذاهب چهار گانه اهل سنت وجود دارد اشاره مى كند. در بخش ديگر حكم قصاص در اسلام عنوان مى شود و با بيان شرائط قصاص به سابقه تاريخى اين حكم در جوامع بشرى مى پردازد و با بيان قتلهاى مختلف ( عمده ، شبه عمد، خطائى ) مجازاتهاى هر يك را عنوان مى كند و در پايان كيفيت و شرائط اجراء تعزير و انواع تعزيرات در اسلام را توضيح مى دهد،  

-

 

نام كتاب : بررسى تاريخى و فقهى خمس

نويسنده :آخوندى، مصطفى، انصارى، عبدالرحمن؛

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

تاريخ نشر : 1380

محل نشر : قم

نوبت چاپ : اول

قطع : رقعى، شوميز

تعداد صفحه: 152 ص

در «بررسى تاريخى و فقهى خمس» به يكى از مهم‏ترين واجبات پرداخته شده است چرا كه اداى تكاليف، بى‏شناخت آنها ممكن نيست. از اين رو، نويسندگان كتاب را در هفت فصل براى آشنايى جامعه اسلامى و انقلابى ما تنظيم كرده‏اند و در آن، فتاواى حضرت امام خمينى‏قدس سره متن قرار گرفته و فتاواى مراجع بزرگوار: اراكى، گلپايگانى، خوئى‏قدس سرهم، خامنه‏اى، فاضل لنكرانى، بهجت، سيستانى، مكارم، تبريزى، وحيد خراسانى، نورى، زنجانى، صافى، صانعى (دامت بركاتهم) در ذيل آمده است.


نام كتاب : بررسى تطبيقى ماهيت حكم ظاهرى‏

نويسنده :اسلامى، رضا

تهيه كننده : مركز مطالعات و تحقيقات اسلامى

ناشر: انتشارات‌دفترتبليغات‌اسلامي‌حوزه‌علميه‌قم

تاريخ نشر : 1382

نوبت چاپ : اول

قطع : شوميز - وزيري

تعداد صفحه: 328 ص

خلاصه :

مبحث حكم و بسيارى از مسائل زير مجموعه آن در شمار آن دسته از مباحث كلان جاى مى‏گيرد كه دريچه‏هايى را به سوى بازشناسى حساس‏ترين مسائل اصولى و يا استنباطى مى‏گشايند.

آشنايان به اصول به خوبى مى‏دانند كه مقولات حساس و جدال برانگيزى همچون مسأله زير بنائى حجيت و مسأله اجزاء و امتثال و... عرصه هايى هستند كه پيمودن درست مسير مطالعه آن‏ها صرفا با در دست داشتن ديدگاهى شفاف نسبت به مسأله جمع بين دو حكم ظاهرى و واقعى امكان‏پذير است.

كتاب پيش‏روى توانسته است تا با بررسى ماهيت حكم ظاهرى ابعاد و زواياى آن را سامانى دوباره بخشد و در چارچوب بازكاوى ديدگاه‏هاى ژرف شهيد صدر در اين خصوص، افقى روشن را فراروى اصحاب تحقيق قرار دهد.

محمد رضا جدی بازدید : 8 دوشنبه 1392/01/19 نظرات (0)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::

26 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) :

مراسم ازدواج را آشكار برگزار كنید و خواستگاری را پنهان .

(كنز العمال . ح44532)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::

27 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) :

هر كه به اعتماد خدا و به امید ثواب ازدواج كند بر خدا لازم است كه او را یاری كند .

(نهج الفصاحه ، ح278)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::

28 ) امام رضا (علیه السلام) :

با كسی كه اخلاقش بد است وصلت نكنید .

(وسائل الشیعه . ج5 . ص10)

29 ) امام باقر (علیه السلام) :

با كسی كه از اخلاق و دینش رضایت دارید ازدواج كنید ، خودداری شما از وصلت با او باعث فتنه و فساد بزرگ در جامعه می شود .

(اصول كافی . ج5 . ص347)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::

30 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) :

از خوشبختی و سعادت مرد این است كه زن با فضیلت و شایسته ای نصیبش گردد .

(اصول كافی . ج5 . ص327)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::

31 ) امام صادق (علیه السلام) :

هر زنی كه به شوهر خود بگوید كه از تو خیری ندیده ام عمل چنین زنی هیچ گشته و باطل می شود .

(وسائل الشیعه . ج14 . ص115)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::

32 ) امام باقر (علیه السلام) :

چرا مومن زن نگیرد ، كه شاید خدا به او فرزندی دهد كه زمین را به «لااله الاالله»سنگین سازد .

(مكارم الاخلاق . ص573)

33 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) :

هر كه قدرت بر ازدواج داشته باشد و ازدواج نكند از من نیست .

(مكارم الاخلاق . ص؟)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::

34 ) امام رضا (علیه السلام) :

اگر در باره ازدواج و دامادی آیتی محكم و سنتی پیروی شده (از رسول خدا(صل الله علیه و آله)) هم نبود ، باز موضوع نیكی به خویشاوندان و مانوس شدن با بیگانه كه خداوند در این امر قرار داده است ؛ انگیزه ای بود كه خردمند صاحبدل به ازدواج رغبت كند و عاقل درست اندیش به آن بشتابد .

(مكارم الاخلاق . ص449)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::

35 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) :

بهترین ازدواج ها آن است كه آسان تر انجام بگیرد .

(نهج الفصاحه ، ح248)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::

35 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) :

سه چیز است كه در آن شوخی نیست : طلاق ، نكاح و آزاد كردن بنده .

(نهج الفصاحه ، ح258)

36 ) امام صادق (علیه السلام) :

افراد با ایمانی كه ازدواج می كنند با این عمل نصف دین خود را از خطر مصون می دارند .

(اصول كافی . ج5 . ص329)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::

37 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) :

بهترین امت من در درجه اول كسانی هستند كه ازدواج كرده اند و مردان و زنان بدون همسر در مرتبه آخر قرار دارند .

(مسترك الوسائل . ج2 . ص531)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::

38 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) :

آن كس كه دختر خود را به ازدواج مرد فاسقی در آورد با این عمل از او قطع رحم نموده است .

(محجت البیضاء . ج3 .ص94)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::

39 ) امام صادق (علیه السلام) :

از دعا های رسول خدا (صل الله علیه و آله) این بود كه خدایا به تو پناه می برم از زنی كه مرا پیر می كند قبل از آنكه زمان پیری ام فرا رسد .

(اصول كافی . ج5 . ص326)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::

40 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) :

ای جوان زود ازدواج كن و از زنا بپر هیز زیرا كه زنا ریشه های ایمان را از دلت می برد .

(مكارم الاخلاق . ص96)

محمد رضا جدی بازدید : 14 دوشنبه 1392/01/19 نظرات (0)

حدیث(۱) امام صادق (ع) فرمودند:

اُصُولُ الکُفر ثَلاثَهٌ الحِرصُ وَ الاِستِکبارُ وَ الحَسَدُی

ریشه های کفر سه چیز است: حرص و خود بزرگ بینی و حسد ورزیدنی

(جهاد با نفس، ح ۴۷۴)

حدیث(۲) امام صادق (ع) فرمودند:

مَن طَلَبَ الرِّئَاسَةَ هَلَکَی

کسی که طالب ریاست باشد هلاک می شودی

(جهاد با نفس، ح ۴۹۸)

حدیث(۳) امام صادق (ع) فرمودند:

ِانَّ الفُحشَ وَ البَذاءَ وَ السَّلاطَةَ مِنَ النِّفاق

همانا دشنام دادن و هرزه گویی و زبان درازی ناشی از نفاق و دورویی استی

(جهاد با نفس، ح ۶۷۸)

حدیث(۴) امام صادق (ع) فرمودند:

اَلعَدلُ اَحلَی مِنَ الشَّهدِ وِ اَلیَنُ مِنَ الزُّبدِ وِ اِطیِبُ ریحاً مِنَ المِسکِ

عدل شیرین تر از عسل و نرم تر از کف و خوشبوتر از مشک استی

(جهاد با نفس، ح ۳۴۲)

حدیث(۵) امام صادق (ع) فرمودند:

مَن أذنَبَ ذَنباً وَ هُوَ ضَاحِکٌ دَخَلَ النَّارَ وَ هُوَ باک

هر کس مرتکب گناهی شود در حالی که خندان است (در روز قیامت) با چشم گریان به آتش دوزخ در افتدی

(جهاد با نفس، ح ۳۷۶)

حدیث(۶) امام صادق (ع) فرمودند:

مَا زُویَ الرّفقُ عَن أهل بَیت إلّا زُویَ عَنهُمُ الخَیرُی

سازگاری و مدارا از اهل هیچ خانه ای باز داشته نشده جز اینکه آنان از خیر و خوبی محروم و بی بهره گشته استی

(جهاد با نفس، ح ۲۷۹)

حدیث(۷) امام صادق (ع) فرمودند:

قَالَ رَسُولُ اللهِ (ص): مَن تَرَکَ مَعصِیَة ً للهِ مَخَافَةَ اللهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أرضَاهُ یَومَ القِیَامَةِی

رسول خدا فرمود: کسی که معصیت الهی را از خوف خدای تبارک و تعالی ترک کند خداوند او را در روز قیامت خوشنود می سازدی

(جهاد با نفس، ح ۲۲۲)

حدیث(۸) امام صادق (ع) فرمودند:

مَا مِن قَبض ٍ وَلا بَسط ٍ إلّا وَلِلّهِ فِیهِ مَشِیئَةٌ وَقَضَاءٌ وَابتِلَاءٌی

هیچ تنگنا و گشایشی نیست، مگر آنکه مشیت و قضا و امتحان الهی در آن نهفته استی

(اصول کافی، ج۱، ص۱۵۲، ح۲)

حدیث(۹) امام صادق (ع) فرمودند:

یَقولُ اللهُ عزَّوجل إذا عَصَانِی مَن یَعرفُنی سَلَّطتُ عَلَیهِ مَن لَا یَعرفُنیی

خداوند عزوجل فرمود هرگاه کسی که مرا می شناسد نافرمانی ام کند کسی را که مرا نمی شناسد بر او مسلّط می گردانمی

(جهاد با نفس، ح ۳۸۲)

حدیث(۱۰) امام صادق (ع) فرمودند:

مَن لَم یَملِک غَضَبَهُ لَم یَملِک عَقلَهُی

کسی که مالک خشم خود نباشد مالک عقل خود نیستی

(جهاد با نفس، ح ۵۳۰)

حدیث(۱۱) امام صادق (ع) فرمودند:

انّ جَارَ الله آمَنَ مَحفُوظ وَ عَدُوه خائِف مَخذُولی

پناهنده به خدا آسوده و محفوظ است ، و دشمنش ترسان و بی یاوری

(تحف العقول ، ص ۲۲۹)

حدیث (۱۲) امام صادق (ع) فرمودند:

عَن یَزیدَ الصّائِغِ قالَ: قُلتُ لِاَبی عَبدِاللهِ (ع) : رَجُلٌ عَلَی هذا الاَمرِ اِن حَدَثَ کَذَبَ وَ اِن وَعَدَ اَخلَفَ وَ اِن اَوتُمِنَ خانَ؛ ما مَنزِلَتُهُ؟ قال: هیَ اَدنی المنازِل مِن الکُفرِ وَ لَیسَ بِکافِر

یزید بن صائغ گوید: به امام جعفر صادق عرض کردم که : مردی هست که شیعه است ولی اگر سخن گوید دروغ می گوید و اگر وعده دهد به وعده اش وفا نمی کند و اگر امینش شمرند خیانت می کند؛ چنین کسی چه مقام و منزلتی دارد؟ حضرت فرمود: منزلت او نزدیکترین منزلها به کفر است ولی کافر نیستی

(جهاد با نفس، ح ۴۷۹)

حدیث (۱۳) امام صادق (ع) فرمودند:

اتَّقوا اللهَ وَ لا یَحسُد بَعضُکُم بَعضای

از خدا بترسید و کسی از شما بر دیگری حسد نوَرزدی

(جهاد با نفس، ح ۵۴۳)

حدیث (۱۴) امام صادق (ع) فرمودند:

کَفی بالحِلم ناصِراً و قالَ: إذا لَم تَکُن حَلیماً فَتَحَلَّمی

بردباری به عنوان یاری کننده کافی است و فرمودند: اگر بردبار نیستی خود را به برداباری واداری

(جهاد با نفس، ح ۲۶۱)

حدیث (۱۵) امام صادق (ع) فرمودند:

فَزَکاةُ العَینِ انَّظَرُ‌ بِالعِبَرِ وَالغَضُّ عَنِ الشَّهَواتِ وَ ما یضاهیها

زکات چشم به دیده عبرت نگریستن و چشم پوشی از شهوات و مانند آن استی

(مصباح الشریعه، باب ۲۱)

حدیث (۱۶) امام صادق (ع) فرمودند:

مُجالَسَةُ الصّالِحینَ داعیةٌ إلَی الصَّلاحِی

همنشینی با صالحان، (انسان را) به سوی صلاح رهنمون می‌شودی

(بحارالأنوار، ج۷۸،ص ۳۰۴)

حدیث (۱۷) امام صادق (علیه‌ السلام) فرمودند:

إِذا کانَ یومُ النَّیرُوزِ فاغتَسِل وَ البَس أَنظَفَ ثِیابِک وَ تَطَیب بِأَطیبِ طِیبِک وَ تَکونُ ذلِک الیومَ صَائِماًی

چون روز عید نوروز فرا رسید، غسل کن، پاکیزه‌ترین جامه‌ی خود را بپوش، با بهترین عطر، خود را خوشبو کن و آن روز را روزه بداری

(وسائل ‏الشیعة: ج ۸، ص ۱۷۲، ح ۱۰۳۳۸)

حدیث (۱۸) امام صادق (علیه‌ السلام) فرمودند:

بَکَتِ السَّماءُ عَلَی الحُسَینِ أربَعینَ یَوماً بِالدَّمِی

آسمان چهل روز بر حسین (ع)، خون گریه کردی

(مناقب آل أبی طالب، ج۳، ص۲۱۲)

حدیث (۱۹) امام صادق (ع) فرمودند:

إنَّ مِن حَقِیقَةِ الإیمانِ أن تُؤثِرَ الحَقَّ وَ إن ضَرَّک عَلَی الباطِلِ و إن نَفَعَک

از نشانه‌های ایمان حقیقی آن است که حق را بر باطل ترجیح دهى، هر چند حق به زیان تو و باطل به سود تو باشدی

(بحار الأنوار، ج ۷۰، ص ۱۰۶)

حدیث (۲۰) امام صادق (ع) فرمودند:

العَقلُ دَلیلُ المُؤمِن

عقل راهنمای مؤمن است

(جهاد با نفس، ح ۸۶)

حدیث (۲۱) امام صادق (ع) فرمودند:

مَن کَثُرَ اشتِباکُهُ فِی الدُّنیا کانَ أشَدُّ لِحَسرَتِهِ عِندَ فِراقِهای

کسی که زیاد با دنیا گره خورده باشد حسرت و اندوهش هنگام جدایی از آن زیادتر خواهد بود

(جهاد با نفس، ح ۶۳۹)

حدیث (۲۲) امام صادق(ع) فرمودند:

لَستُ اُحِبُّ أن أریَ الشّابَّ مِنکُم إلّا غادِیاً فی حالَینِ: إمّا عالِماً أو مُتَعَلِّماًی

دوست ندارم جوانی از شما را جز بر دو گونه ببینم: دانشمند یا دانشجوی

(أمالی طوسی، ص ۳۰۴)

حدیث (۲۳) امام صادق (ع) فرمودند:

مَن ساءَ خُلُقُهُ عَذَّبَ نَفسَهی

هر کس اخلاقش بد شد، خود را در عذاب قرار داده است

(جهاد با نفس، ح ۶۶۲)

حدیث (۲۴) امام صادق (ع) فرمودند:

اَلا اُحَدِّثُک بِمَکارِمِ الاَخلاقِ؟ الصَّفحُ عَنِ النّاسِ وَ مُواساةُ الرَّجُلِ اَخاهُ فى مالِهِ وَ ذِکرُ اللّه‏ِ کثیراِ

آیا به شما بگویم که مکارم اخلاق چیست؟ گذشت کردن از مردم، کمک مالى به برادر (دینى) خود و بسیار به یاد خدا بودن.

(معانى الأخبار، ص ۱۹۱، ح ۲)

حدیث (۲۵) امام صادق (ع) فرمودند:

لا یستَیقِنُ القَلبُ اَنَّ الحَقَّ باطِلٌ اَبَدا وَ لا یستَیقِنُ اَنَّ الباطِلَ حَقٌّ اَبَدا

هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل یقین نمی ‏کند

(تفسیر العیاشى، ج ۲، ص ۵۳، ح ۳۹)

حدیث (۲۶) امام صادق (ع) فرمودند:

حُسنُ الظَّنِّ باللهِ أن لَا تَرجُوَ إلاَّ اللهَ وَ لَا تَخَافَ إلَّا ذَنبَکَ.

گمان نیکو به خدا داشتن این است که امید به هیچکس جز او نداشته باشی و از هیچ چیز جز گناهت نترسی.

حدیث (۲۷) امام صادق (ع) فرمودند:

مَن اَحسَنَ خُلقَهُ اَحَبَّهُ الاخیارُ وَ جانَبَهُ الفُجّارُ

انسان خوش اخلاق، از دوستى مردمان خوب برخوردار است و از تعرّض آدم‏هاى نابکار در امان است .

(مستدرک الوسائل، ج ۸ ، ص ۴۴۹)

(جهاد با نفس، ح ۱۴۳)

حدیث (۲۸) امام صادق (ع) فرمودند:

مَن لَم یملِک غَضَبَهُ لَم یملِک عَقلَهُ.

هر آنکه بر غضب خود چیره نشود، بر عقل خود اختیاری ندارد.

( کافی، ج ۲، ص ۳۰۳ )

حدیث (۲۹) امام صادق (ع) فرمودند:

انَّ شِیعَةَ عَلِیِّ(ع) کانُو خُمُصَ البُطُونِ، ذُبُلَ الشَّفَاهِ، اَهلَ الرَافَةٍ وَ عِلمٍ وَ حِلمٍ، یُعرَفُونَ بِالرَّهبَانِیَّةِ

همانا شیعیان علی(ع) شکمهاشان تهی و لبهاشان خشکیده بود، اهل مهربانی و علم و بردباری بودند و به پارسایی شناخته می شدند

( جهاد با نفس، ح ۳۵ )

حدیث (۳۰) امام صادق (ع) فرمودند:

اِنَّ مِمّا یزَینُ الاِسلامَ الاَخلاقُ الحَسَنَةُ فیما بَینَ النّاس

خوش اخلاقى در بین مردم، زینت اسلام است.

(مشکاة الأنوار، ص ۴۲۲)

حدیث (۳۱) امام صادق (ع) فرمودند:

اِنَّ مِمّا یزَینُ الاِسلامَ الاَخلاقُ الحَسَنَةُ فیما بَینَ النّاس

خوش اخلاقى در بین مردم، زینت اسلام است.

(مشکاة الأنوار، ص ۴۲۲)

حدیث (۳۲) امام صادق (ع) فرمودند:

اَ لعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِسُ

کسى که به اوضاع زمان خود آگاه باشد، گرفتار هجوم اشتباهات نمى ‏شود.

(تحف العقول، ص ۳۵۶ )

حدیث (۳۳) امام صادق (ع) فرمودند:

اِذا اَرادَ اللّه‏ُ بِقَومٍ هَلکا ظَهَرَ فیهِمُ الرِّبا

هنگامى که خداوند بخواهد ملتى را نابود کند، رباخوارى در میان آنان رواج مى‏یابد.

(وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۱۲۳، ح ۱۷)

حدیث (۳۴) امام صادق (ع) فرمودند:

اِنَّ المُؤمِنَ وَلىُّ اللّه‏ِ یعینُهُ وَ یصنَعُ لَهُ وَ لا یقولُ عَلَیهِ اِلاَّ الحَقَّ وَ لا یخافُ غَیرَهُ

مؤمن دوست خداست، یاریش مى ‏رساند و براى او کار مى ‏کند و درباره او جز حق نمى ‏گوید و از غیر او نمى‏ ترسد.

(کافى، ج ۲، ص ۱۷۱، ح ۵)

حدیث (۳۵) امام صادق (ع) فرمودند:

من اراد الرئاسه هلک

کسی که ریاست را قصد کند هلاک می گردد.

(جهاد با نفس ،ح ۵۰۳)

حدیث (۳۶) امام صادق (ع) فرمودند:

الله فی عَون المُومِن، مادامَ المُومِن فی عَون اَخیهِ

خداوند در پی یاری مومن است، تا وقتی که مومن در پی یاری برادر خویش است.

(بحار الانوار، ج۷۴ ،ص۳۲۲)

حدیث (۳۷) امام صادق (ع) فرمودند:

ما مِن رَجُلٍ تَکبَّرَ أو تَجَبَّرَ إلاّ لِذِلَّةٍ وَجَدَها فی نفسِهِ

هیچ مردى تکبّر یا گردنفرازى نکرد ،مگر به سبب احساس خوارى و حقارتى که در خود یافت.

(میزان الحکمه ، ح ۹۸۱۴)

حدیث (۳۸) امام صادق (ع) فرمودند:

مَن عَیرَ مُؤمِناً بِذَنبٍ لَم یمُت حَتّى‏ یرتَکبَهُ

هر کس مؤمنى را بر انجام دادن گناهى سرزنش کند، نمی میرد تا آن‏که خود آن گناه را مرتکب شود

(الکافى، ج ۲، ص ۳۵۶)

حدیث(۳۹) امام صادق (ع) فرمودند:

إنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ یُبغِضُ الغَنیَّ الظَّلومَ.

به راستی که خداوند عزوجل ثروتمند ستمگر را دشمن می دارد.

(جهاد با نفس ، ح ۷۳۸ )

حدیث(۴۰) امام صادق(ع) فرمودند:

مَن حَسُنَ بِرُّه بِأهلِهِ زِیدَ فی عُمرِهِ

هرکه با خانواده خود خوش رفتار است، عمرش بسیار خواهد بود

(الکافى، ج ۸، ص ۲۱۹)

 

تعداد صفحات : 3

درباره ما
Profile Pic
گفتم: خيلي خونسردي! تو خدايي و صبور! من بنده‌ات هستم و ظرف صبرم کوچيک... يه اشاره‌ کني تمومه! گفتي: عسي ان تحبوا شيئا و هو شر لکم .:: شايد چيزي که تو دوست داري، به صلاحت نباشه (بقره/216) ::.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 24
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید ماه : 37
  • بازدید سال : 76
  • بازدید کلی : 517
  • کدهای اختصاصی

    قالب بلاگفا

    كد موسيقي براي وبلاگ



    ساعت ساعت ساعت فلش